keskiviikko 12. elokuuta 2015

Ohjaajakin on oppinut

Maanantaina hakiessani vajasta Jetin hihnaa agilityä varten erehdyin kantamaan mukanani Jetille ostamaani uutta treenilelua (se oli oli narupallo, josta irtosi naru about viiden vetokerran jälkeen). Jet tietysti huomasi uuden pallon ja koitti saada sen aidan läpi. Pian koira huomasikin olevansa aidan kahden laudan välissä jumissa, eikä se siitä aivan heti päässyt irti. Hetken vedettyään päätään taaksepäin Jet sai itsensä vapaaksi, ja menin ottamaan sen kiinni. Näissä tunnelmissa lähdimme kohti treenejä...


Aloitimme treenit harjoittelemalla A:n alastulokontaktille 2o2oita. Jet teki pari oikein hienoa kontaktia, joihin se oli oikeasti panostanut. Se nimittäin hyppäsi hienosti alastulokontaktille ja tuli alas suhteellisen rauhallisesti. Jes, hyvä Jet! Seuraavaksi jatkoimme alastulokontaktilta vitoselle asti. Tajusin viimeinkin keskittyä enemmän linjoihin, kuin pelkkien esteiden ohjaamiseen, minkä näki kyllä koiran menossakin. Koska kehonkieleni oli koiralle paljon selkeämpää, suoritti Jet radanpätkän aivan ongelmitta ilman turhia teitä tai virheitä. 

Seuraavaksi lisäsimme rataan putken, jolle olikin melko jyrkkä käännös vitoselta. Keskityin vitosella siihen, että olin jo kääntymässä putkelle, kun koira oli hypyllä. Hienosti tuo koira tajusi ohjaukseni ja tulikin suorinta tietä putkeen. Toistimme käännöksen vitoselta uudestaan ihan vain harjoittelun vuoksi, milloin ohjasin hieman pieleen, jolloin Jet luuli, että sen piti koskea A:han. Seuraavalla kerralla saimme tämän onnistumaan, vaikka Jet olikin ollut hieman eri mieltä alun paikkiksista. 


Lopuksi suoritimme koko radan. Keskityin ohjaukseeni, mutta unohdin sen, että koira oli jo hieman väsyneempi treenien loppupuolella ja tarvitsi täten vielä tarkempaa ohjausta. Kolmosen ohi se meni, kun lähdin kakkosen jälkeen liian aikaisin suoralle linjalle päin, joten jouduimme ottamaan alkupätkän uudelleen. Vitosen rima tuli alas, kuten myös seiskan, mutta muuten radan keskivaihe sujui oikein hyvin kummaltakin. Kepeillä tuo sähläsi taas jälleen, sillä se ei vieläkään osaa niitä. Keppien jälkeen päätin kokeilla, josko koira irtoaisi oikein kunnolla viimeiselle hypylle, mutta se jäi ihmettelemään pysähdystäni ja kääntyi siksi takaisin päin. Ohjasin koiran uudelleen hypylle, ja pienellä tyrkkäyksellä se juoksi sinne oikein kivasti. 

Treenien päätteeksi menimme kepit muutamaan kertaan. Jetillä oli turhan kiire muualle, joten se ei alkuun meinannut keskittyä pujotteluun kunnolla, mutta loppujen lopuksi se suoritti kepit ihan siivosti. Viimeisellä toistolla koiran ollessa vasemmalla puolellani annoin sen hakea itse välejä, ja viimeisen välin se osasi hakea superhienosti. Kun treenasimme keppejä koiran ollessa oikealla puolellani, seuraavan ryhmän treenaajia alkoi ajaa jo paikalle, joten aloin kyttäämään, hyppäisikö autoista muita koiria. Koska en ollut kunnolla mukana koiran auttamisessa kepeillä, olin enemmän tiellä kuin hyödyksi, eikä Jet meinannut alkuun onnistua lainkaan kepeillä. Lopulta saimme kepit onnistumaan silloinkin, kun koira oli oikealla puolellani, mihin oli hyvä lopettaa treenit. 



Näissä treeneissä oli hyvin positiivista se, että onnistuin vihdoin ohjaamaan tuota koiraa oikein. Oli siistiä huomata, miten kumpikin osapuoli osasi kerrankin tehdä oikein radalla ja toimia tiiminä. Nyt täytyy vain muistaa jatkossakin ohjata niitä linjoja, niin alkaakin jo sujumaan paljon paremmin!

Ps. Saimme Hurttahuoneen kautta alennuskoodin Chia de Gracia-tuotteisiin, mikä on voimassa elokuun 23. päivään asti. Allennuskoodi on hurtta082015. Kyseisellä koodilla saa -20% alennuksen. Menkäähän toki hyödyntämään koodia!

Chia de Gracian sivuille pääset tästä!



2 kommenttia:

  1. hei, mun on pakko sanoa. Ku teet noita ratapiirroksia ni laita toi numero sille puolen estettä mitä kautta se on tarkotus suorittaa.. esim toi a-estekin on varmaan oikeesti nii et koira tulee tuola vasemmalta ylös ja oikeelta alas.. tai näin ainaki oletan ku kerta kakkonen on sit tossa oikeella? :D Iha vaa selvyyden vuoksi, helpottaa lukijoita ymmärtämään millast rataa ootte menneet :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Numerot ovat aivan oikeissa kohtaa ratapiirroksissa, joita tänne laitan, sillä Jet ei suorita kontaktiesteitä kokonsa vuoksi. Omasta mielestäni on ollut järkevämpää laittaa numero sille kohdalle, missä tuo suorittaa 2o2onsa, kun se ei kontaktiesteillä tosiaan muuta tee. Kiva kuitenkin, kun annoit palautetta, sillä sitä saa aina antaa. :)

      Poista

Koirakolmikko kiittää kommentistasi!